Viktoras Gerulaitis: „Žmonėms reikia, kad būtų betarpiškai tiesiogiai ir paprastai“
Jau 18 metų vasarai besibaigiant visus į mėnesį trunkančią muzikinę šventę kviečiantis tarptautinis Mykolo Oginskio festivalis neįsivaizduojamas be originaliai ir šmaikščiai muzikos kūrinius pristatančio Viktoro Gerulaičio. Festivalio koncertų nepraleidžiantys jo ištikimiausi gerbėjai sako, kad kartais nutinka ir taip, jog V. Gerulaičio pristatymai būna net geresni už pačius koncertus. O pats muzikologas savo indėlio sako nesureikšminantis: „Būna, kad išeinu prieš publiką ir man ploja, o dar nieko nepasakiau“, – šmaikštauja žodžio kišenėje neieškantis muzikos istorijos žinovas.
– Dažniausiai esate pristatomas kaip muzikologas, nors sykį minėjote, kad nemėgstat šio amplua.
– Aš esu netradicinis muzikologas, nes neužsiimu muzikos analize, nerašau disertacijų. Lietuvos muzikos ir teatro akademija stojančiųjų kartą klausė, kuo jie nori būti, tai tarp atsakymų buvo ir tokių, kad nori būti Gerulaičiu. Tada Muzikologijos katedra sugalvojo, kad reikia įvesti tokią discipliną kaip taikomąją muzikologiją, kurią baigęs tampi ne muzikos analitiku, bet koncertų vedėju, muzikos švietėju ir publicistu. Pagal akademiją, tai toks tarsi menkesnis muzikologijos lygmuo, ir aš su ja nesiginčiju.
O pats save laikau labiau muzikos istoriku, nes išmanau šią sritį, jau daugiau kaip 40 metų akademijoje dėstau visuotinę muzikos istoriją. Dabar dar įsidarbinau mokykloje, kur dėstau bendresnius humanitarinius dalykus, na, ir vedu koncertus. Kažkada kūriau bei vedžiau radijo ir televizijos muzikos laidas. Kai kas dar prisimena jas, kai kas sako užaugęs su mano laidomis.
– O pats ar grojate kokiu instrumentu?
– Fortepijonu. Studijuojant muzikologiją mums buvo privaloma groti fortepijonu, ir groti labai kietai.
– Vis tik dabar dažniausiai matome jus koncertų vedėjo vaidmeny. Viename M. Oginskio festivalio koncerte, pristatydamas Fausto Latėno kūrinį, papasakojote, kaip atlikėja Giedrė Kaukaitė, kažkur užsienyje išgirdusi grojant šio kompozitoriaus kūrinį, atbėgusi į užkulisius su apmaudu mestelėjo – na kodėl lietuviai nekuria tokios gražios muzikos... Iš kur žinote tokių istorijų? Vadovėliuose jų neperskaitysi.
– Šią istoriją aš išgirdau iš pačio tada grojusio Čiurlionio kvarteto. Kadangi metų man ne 20, daug atlikėjų, o ir kompozitorių yra mano draugai, bičiuliai, iš jų lūpų daug ką sužinau. O vadovėliuose tokių dalykų tikrai nerasi, nebūtinai ir spauda apie tai rašo.
Kartais manęs klausia, iš kur tu tiek žinai? Iš knygų, iš kur daugiau. Šiais laikais kai kas bando žinoti iš interneto, bet ten daug melagingų nesąmonių prirašyta. Kita dalis žinių bagažo, kaip jau minėjau, – iš patirties. Žinot, ateina toks laikas, kai jau gali sakyti, jog esi patyręs. Patyrimas – didelė vertybė, jis daro tave, nepabijosiu pasakyti, gana įdomiu ir patraukliu.
– Bet, kaip ir paminėjot, patyrimas ateina su metais. Kažkada ir jūs buvot visiškai žalias.
– Be abejo. Jei būdamas dvidešimties ar trisdešimties scenoje pradėsi ginčytis su Bethovenu, atrodysi kaip kvailas, juoksis žmonės. Bet kai tau 60 – visai kitas reikalas. Aš pats sulaukęs 40-ies pradėjau visai kitaip vesti koncertus. Žmonės man ėmė sakyt, kad scenoje jaučiuosi kaip namie, o su menamais kompozitoriais kalbuosi lyg su draugais. Tai įmanoma tik įgijus tam tikros patirties.
– Bet ar ne paradoksas – publika ateina klausytis akademinės, rimtosios muzikos, kuri reikalauja tam tikro nusiteikimo, išmanymo, bet vis tiek vertina, kai toji akademinė muzika pristatoma lyg draugui virtuvės užstalėj.
– Žmonėms reikia, kad būtų betarpiškai tiesiogiai ir paprastai, kaip su draugais. Tai daro įspūdį, publika atsipalaiduoja. Bet aš visada ir kartoju tą – mieli mano, nereikia išmanyti muzikos ir bijoti, kad neišmanai. Muzika ne išmanymą turi teikti, o estetinį pasitenkinimą, grožį. Grožėkitės! Jūsų širdį tas grožis pasieks be jokių aiškinimų.
Muzika gali būti destruktyvi, gali erzinti. Muzikos tikslas yra sukurti nuotaiką, paveikti emocijas, po to ir mintis.
O tas išmanymas... Žinot, tas galioja kalbant apie bet ką: jeigu išmanai, jauti didesnį pasitenkinimą, didesnę pilnatvę priimdamas tai. Jei neišmanai, tada skurdesnis tavo patyrimas. Taip kad išsilavinimas ir žinojimas niekam nekenkia.
– Grįžtant prie emocijų. Esat prisipažinęs, kad kartais nesulaikot ašarų klausydamasis muzikos. Ar tenka koncertų metu matyti tokį įsijautimą ir tarp publikos?
– Tenka. Žmonės tebemoka įsijausti, nes jie dar yra žmonės. Aš tikiu, kad po 30 ar 50 metų galėsim apie žmones nebešnekėti, liks šnekėt tik apie telefoninius žmones ar dar kokius – jau dabar tokie egzistuoja. Esu visiškai tikras, kad žmonija išnyks, kai mums į smegenis įkals kažkokius elektrodus. Ir tai bus jau nebe žmonės, o mašinos. Ką jos patirs koncerte, nežinau, o ir ne mano reikalas – manęs jau nebebus...
– Vis tik kol dar galime patirti emocijas klausydamiesi muzikos, apibūdinkit, kas ateina į klasikinės muzikos koncertus?
– Nori nenori tenka pripažinti, kad tai yra vyresnio amžiaus publika, nors koncertuose matau ir jaunesnių žmonių. Bet natūralu, kad šitai muzikai reikalingi labiau patyrę klausytojai. Labiau išsilavinę, baigę ne pradinę mokyklą. Jie yra jautresni, linkę į vienatvę, melancholiją. Kaip sakoma, rimti žmonės. Nors, kita vertus, ką reiškia rimtas žmogus? Aš, pavyzdžiui, nesu rimtas.
– Nepaisant to, kad vilkite kostiumu ir ryšite kaklaraištį?
– Nepaisant to... Mes, lietuviai, labai mėgstam imituoti užsieny pamatytus dalykus. Prisimenu gal prieš 15 metų žmogelis, atėjęs apsmukusiais džinsais į filharmoniją, susižavėjęs papasakojo buvęs Kanadoj ir matęs, kad ten žmonės lietpalčiais apsirengę klausosi koncerto. Aišku, jeigu lauke groja, tai gali ir su lietpalčiu būt. Taip kad apsirengimas yra šeštaeilis dalykas. Yra kultūringas žmogus arba nekultūringas – ir viskas. O žmogelis, kuris ateina į koncertą skylėtais džinsais... Yra ir tokių, bet prasidėjus koncertui jie pamato, kad ne ten pataikė.
Žodžiu, klasikinei muzikai reikia tam tikro nusiteikimo. Bet tai nereiškia, kad tokių koncertų salės būna pustuštės. Vilniuj ir Kaune kartais išties žmonių nesusirenka, o miesteliuose ir kaimuose – ten irgi aš važinėju su rimta muzika – ten pilna, publikos ten yra, ačiū Dievui.
– Įdomu išgirsti, o kaip bendrame kontekste atrodo mūsiškis M. Oginskio festivalis, kurio koncertus jūs pristatote jau 18 metų – nuo pat pirmojo festivalio?
– O jūsų festivalis iš viso yra unikalus. Vien dėl savo principo, kurį nustatė meno vadovas Juozas Domarkas, kad tai turi būti koncertai tik orkestrui, nesvarbu – kameriniam ar simfoniniam, su choru ar su solistais. Antro tokio festivalio Lietuvoje nėra, o ir Europoje gal tik keli.
Kitas svarbus momentas – kad čia skambantys kūriniai yra orkestriniai, ilgi, gilūs. „Requiem“ juk nėra pokštas. Nuostabu ir tai, kad į Plungę pasiklausyti šių kūrinių suvažiuoja iš visos Lietuvos. Per 18 metų jau atpažįstu veidus. Savaime suprantama, kad per tą laiką publika išlavėjo. Jau nebereikia priminti, kad išsijungtų mobiliuosius telefonus arba kad neplotų tarp koncerto dalių – tas yra tapę savaime suprantama. Aš labai tuo didžiuojuosi ir džiaugiuosi. Kaip ir tuo, kad man tenka garbė dalyvauti jūsiškiuose festivaliuose.
– Atskleiskite truputį virtuvės – kaip parenkami kūriniai tokiems festivaliams?
– Turbūt kiekvienas festivalis turi savo meno vadovą, kuris ir sprendžia, ką kviesti ir kokius kūrinius užsakyti. Žinoma, labai svarbus dalykas yra kaina – be rėmėjų šiais laikais ir visais laikais jokie festivaliai nevyktų. Valstybė, net ir kultūringa, negali remti, o Lietuvoj valdžia niekada nebuvo kultūringa. Pastaruosius 10 metų apskritai tenka kovoti, kad gautum finansavimą. Ir labai sunku pasikviesti atlikėjus iš užsienio, nes žinai, kad pinigus gausi paskutinę akimirką. O juk kolektyvai yra suplanavę koncertus metus ar dvejus į priekį. Todėl turi kviesti iš anksto, jie pasako savo honorarą, o tu nežinai, ar turėsi iš ko susimokėt. Taip kad Lietuvoje su kultūra yra tragikomiška situacija. Latvijoje ir Estijoje taip nėra.
– Vadinasi, išvysti simfoninį orkestrą savo scenoje – prabangos reikalas?
– Deja. O turėtų būti kaip Lenkijoje arba Vokietijoje, kur kiekvienas miestukas turi savo simfoninį orkestrą. Plungė tuo atžvilgiu išskirtinė.
– Tiek metų važinėjate po Lietuvą ir užsienį pristatydamas koncertus. Gal atradote receptą, ko reikia, kad koncertas pavyktų? Kartais atlikėjai stengiasi, o publika neįvertina, arba atvirkščiai – klausytojai išeina su nepateisintais lūkesčiais.
– Gero koncerto receptas labai paprastas – kokybė. Atlikėjai gali būti geri, bet tą dieną solistai bus ne formoj ir viskas – bus kažkas ne taip. Bet profesionalai nebūna neformoj, tam jie ir profesionalai. Taip kad jeigu groja profesionalai ir jeigu groja gerus kūrinius, negali nepavykti.
O dėl kūrinių aš taip pasakysiu – yra graži muzika ir negraži. Čia objektyvu ir nėra jokių turgaus kriterijų – man patinka arba nepatinka. Na, jeigu nepatinka, tai tavo problema. Yra muzika, kuri skleidžia teigiamą energiją, ir viskas. Ji bet kokią publiką gali užvesti. Be to, savaime suprantama, kad į tokius koncertus ateina žmonės, kuriems knieti. Tada ir pavyksta. Ir tikrai ne dėl to, kad vedėjas šmaikštauja ar žeria kokias negirdėtas istorijas.